Political Net

Politológia, politikatudomány és egy kis politika mindenkinek!

Friss topikok

Linkblog

2009.09.28. 14:55 Political Net

A Magyar Szocialista Párt 2009-es Európa Parlamenti választási kampányáról

 

 A Magyar Szocialisa Párt nehéz körülmények között indult neki a 2009-es Európa Parlamenti választásoknak. A párt már második ciklusát tölti kormányon, és a kormányzásból eredő népszerűség-veszteség jelentős startelőnyhöz juttatja az ellenzéki pártokat. Saját magát a párt nem valakikkel szemben definiálja (lásd SZDSZ), hanem egy általános kampányba kezd bele.

 


 

Az MSZP (és általában a többi párt) kampányára elmondható hogy kevés Európai Uniós témát érint. Ennek oka, hogy a szavazópolgárokat nehéz mozgósítani uniós témákkal, mert azokat nem érzik közvetlenül a saját életükhöz kapcsolódónak – bár közvetve tudják, hogy fontos de mégis minden párt alapvetően hazai (határokon belüli) témákkal kampányolt. Ugyanez a tendencia az EU többi államában is megfigyelhető.

 A párt  programja alapvetően választási program. Populista elemekkel tűzdelt, egyszerűen fogalmazott. Gyakorlatilag a 13 fő pontjában, a teljes társadalmat lefedi (több helyen átfedések is megjelennek). A programban itt is dominálnak a hazai témák. Szinte mindegyik fő pont kifejtésénél belekerültek a Magyarországgal kapcsolatos vállalások.

 Az MSZP-nél (és más pártoknál is) hiányoltam az uniós kérdések megjelenítését. Ha „hétköznapi” szavazó szemével nézem, akkor a kampány alatt ezek egyáltalán nem jelentek meg. Maximum esetenként és minimálisan. Ha kicsit jobban próbálok utána járni a témának akkor se nagyon lehet hivatalos álláspontot találni a főbb Uniós kérdésekre pl: Törökország csatlakozásának kérdése, Svájc bekényszerítése, versenyképesség az USÁ-val és Kínával szemben, orosz gázfüggőség, és még tucatszám lehet sorolni az államközösséget érintő fontosabb kérdéseket, melyeket hiányoltam a kampányból.

 A porgramot lásd:

http://mszp.hu/public/downloads/pdf/mszpvallalasok_a_kovetkezo_ciklusra.pdf

 A fentebbi kérdésekre, csak személyesen politikus ismerőseim révén tudtam választ kapni (hangsúlyoznám hogy ez minden párt esetében igaz).

 Amennyiben egy enyhe értékítélet megengedhető akkor megjegyezném, hogy az egyik leggyengébb kampányt folytatta az MSZP a fő pártok (értsd: SZDSZ, FIDESZ, MDF, LMP HP, Jobbik) közül.

 A lista vezető három arca Göncz Kinga, Gurmai Zita, Herczog Edit. Mindhárom ember szakmájában sikeres, szakmai hozzáértése megfelelő a poszt betöltésére. Továbbá fontos, hogy a párt szemszögéből nézve mindegyik név tradicionálisan baloldali értékű, gondolkodású embereket takar. Ezzel szemben meg kell jegyezni, hogy a róluk készült képek, fotók kifejezetten előnytelenek.

 Ha összehasonlítjuk a fő pártok vezető arcokat a legkevésbé dinamikus, legkevésbé fiatalos legkevésbé lendületes az MSZP listavezetői. Szerintem a leglendületesebb legfiatalosabb vezéregyéniséget a Jobbik tudta felépíteni.

 Véleményem szerint egy tömegpárt (aminek ráadásul van ifjúsági szervezete) nem engedheti meg magának, hogy ilyen módon ábrázolja a listavezető figuráit. Bár attól is függ, hogy kiket céloztak meg, mint lehetséges szavazók.

 Az MSZP logója kifejezetten gyenge. A vörös és a rózsaszín kombinációja a lilával messziről láthatalan összemosódik. Mindezt tetézi egy gyenge világos kékes háttérrel, ami méginkább segít az összemosódásban. Véleményem szerint ez az összkép nem képvisel erőt, sokkal inkább egy 70-es évekbeli reklámra asszociál az ember. Különös tekintettel a jobb oldalon található sárga négyszögre.

 

A kampányfilmek viszont ennek ellenkezőjei:

https://www.youtube.com/watch?v=tHWWi8Np9ZU&feature=related

 https://www.youtube.com/watch?v=aoMcQSua_i0&feature=related

 A két kampányfilm szinte azonos vizuális motívumra épül (de vannak eltérő jelenetek). A nagy különbség a narrátor hangjában rejlik. A két hang eleve két társadalmi csoporthoz szól és egyben két korosztályhoz is. Ügyes húzás, hogy azonos képsorokra azonos tartalmat de más hanganyaggal töltenek fel. Ezek különbözőek ezért felhívják magukra a figyelmet – akkor is ha az egyiket már látta az ember, de a másik kicsit más és az apró különbség figyelemfelkeltő – viszont mivel sok az azonosság könnyen megmarad az emberek fejében.

 A középosztálybeli családról keveset tudunk meg. A társadalmi státuszukra leginkább az autóból lehet következtetni. Átlagos autó, átlagos emberekkel. Se nem sikertelen, se nem kiugróan gazdag – ebből következően esetleg kiugróan ellenszenves. A tökéletes kis szürke hétköznapi egyén megtestesítője. A két narrátor-hang a korokból fakadóan kicsit más aspektusban adja elő a kampány üzenetét. Az idősebb férfi inkább a múltból indul ki, említi a rendszerváltást, a Bokros-csomagot, és persze kikerülhetetlen a válság. Fő üzenete, hogy voltak bajok és azok is kellően lettek kezelve, tehát jó a kormány, MSZP-re kell szavaz (itt is fontos hogy sok hazai téma!). A fiatal női hang alatt inkább az aktuális kérdések köréből közelíti meg (pl gárda, tüntetések), és saját egyszerű logikájával a „közhelyes jó” mellett teszi le a voksát pl párbeszéd, béke. Ezen üzeneteket továbbá erősíti, azzal hogy uniós forrásokból sikerült több projektet végigvinni, tehát jó az út, erre kell haladni, az MSZP listájára kell szavazni.

 A videó üzenetek fő mondani valója hogy ami van az jó és ezért nem érdemes változtatni. Ezzel kicsit ellentétes a szöveges üzenet: „Újult erővel” – az újult szó véleményem szerint ellentétes egy olyan párt meglévő (amúgy is tépázott) image-ével amely második kormányciklusának felén is túl van. Nyilván a Bajnai féle váltásra, az új kormányra akart a párt ezzel a szlogennel utalni. Azonban így ellentétbe keveredik a filmek üzenetével.

 Számomra teljesen értelmezhetetlen az MSZP logójának jobb alsó sarokba való száműzése. Véleményem szerint, ha egy párt elindít egy kommunikációt akkor ennek egyértelmű utalásnak kell lennie arra a logóra ami alá a szavazócetlin az ember a voksát leadja. Ezzel az elvvel, teljességgel szembe ment a párt kampánya. A szavazócetlin megejelnő szegfűforma gyakorlatilag a kampány kommunikációs eszközökön minimálisan látható, minden üzenetközvetítő médiumon eldugott.

 Összegzésképpen elmondható hogy a nagy pártok közül – véleményem szerint – a leggyengébb kampányt hozta össze az MSZP, annak ellenére, hogy vélhetően a legtöbb forrással rendelkezett (bár tény hogy mozgósítási képességei igen csekélyek a FIDESZ-hez képest).

 Ha az eredményeket nézzük, akkor a Jobbik 3 ezzel szemben az MSZP 4 képviselőt küldhet az EP-be. (Most eltekintve a Jobbik általános előnyétől a többi párttal szemben, hogy semmilyen parlamenti múlttal nem rendelkezik.) Szerintem igencsak elgondolkodtató, hogy egy jóval kisebb költségvetésű kampány is majdnem annyi szavazatot tudott mozgósítani.

 Az írásban legfőbb forrásként az http://mszp.hu/ujulterovel/ weblapot használtam.

Szólj hozzá!

Címkék: jövő mszp választások európai unio


A bejegyzés trackback címe:

https://politicalnet.blog.hu/api/trackback/id/tr231412890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása